Vrijdag 6 augustus, de eilanden. - Reisverslag uit Zhoushan, China van Sonja - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 augustus, de eilanden. - Reisverslag uit Zhoushan, China van Sonja - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 augustus, de eilanden.

Door: Sonja en Bo

Blijf op de hoogte en volg Sonja

06 Augustus 2010 | China, Zhoushan

Vanwege de warmte hebben we besloten om het reisprogramma daarop aan te passen en vanaf morgen de eilanden archipel voor de kust te bezoeken.
Maar eerst nog een dagje in het hete Hangzou. Eerst een sms'je naar Conny want die is jarig. Daarna staat de kapper weer op het programma want het is goed bevallen voor die paar centen. Dit keer met een hoofdmassage erbij waarbij ook de vijgerkootjes het moeten ontgelden. Jaaaa... je krijgt hier waar voor je geld. Treinkaartjes gekocht voor de volgende morgen om naar Ningbo te rijden en om van daaruit naar de eilanden te gaan.
In Ningbo aangekomen, gaan we lopend naar de jeugdherberg. Het is hier aan zee een paar graden koeler. Goede plek en veel info van andere Chinezen over de eilanden. We willen namelijk van deze eilanden een boot nemen naar Shanghai en dat vraagt enig uitzoekwerk. Gelukkig is het Chinees van Sonja inmiddels zodanig dat de taal geen obstakel meer is.
Vandaag in Ningbo gebleven want de dag is al ver heen.

Zaterdag 7 augustus.

We gaan op weg naar een eiland genaamd Taohua Dao maar eerst moet er op een ander eiland kaartjes geregeld worden voor de boot naar Shanghai.Let op: kastje naar de (Chinese)muur:
'sMorgens om 7 uur opgestaan en in Ningbo naar het busstation gelopen.
Vervolgens met de bus naar een ander busstation in deze stad, vervolgens met de bus over heeele lange bruggen (die niet op de kaart stonden dus voorlopig helaas nog geen bootje varen), diverse eilanden gepasseerd en tenslotte aangekomen op "eiland" Zoushan, plaatsje Putuo Qu. Daarna met de taxi naar boothaven, om naar eiland Putuo Shan te varen en kaartjes te kopen voor de terugreis naar S. Na 1/2 uur weer teruggevaren naar Putou Qu vervolgens met een taxi naar een andere boothaven om de overtocht te boeken naar de eindbestemming voor vandaag: Taohua Dao.
Na een 1/2 uur razendsnel varen belanden we in een taxi die ons naar een pension-achtig huis brengt ergens in the middle of nowhere.
Veel gedindam maar uiteindelijk een kamer met airco, badkamer en balkon met uitzicht op een goudgeel strand en prachtige bergen.
Ze verkopen hier bij de kleine restaurantjes hoofdzakelijk vis.Bij elk restaurant staan grote bakken met levende vis: wijs maar aan!
Toch maar vis proberen. "Weinig botten" zei Sonja te verduidelijking en ze kwamen aan met een enorme paling. Nou nee, die kennen we al. Toen wezen ze op een bak met oktopioessies (je-weet-wel, die met die grote kop en grijparmen), logisch, die heeft ook geen botten. Toen heb ik maar een forse vis aangewezen want die hele dunne hebben volgens mij graten als brasems maar daar weet m'n broer weer alles van. Gokken maar. Hij was echt heerlijk klaar gemaakt. Compliment aan de kok, de prijs was echter niet mis: 30 Euro!!! Als toerist moet je er wel aan geloven. Vooraf de prijs vergeten te vragen dus niet de helft afgedingt.Oh ja, het was een vis met op z'n staart een schijnoog om aanvallers af te leiden heb ik eens gelezen (maar Gert weet dan vast wel wat voor vis het is).
Morgen eten we maar gedroogde sardientjes met ketchup ofzo.

Zondag 8 augustus.

Om 08.00 uur al naar het strand. Met zwembroek en badhandoek. Helaas! We mochten de golven niet in.Te gevaarlijk volgens 1 van de 15 badmeesters die de 10 aanwezige Chinezen en ons weerhielden om verder dan onze enkels in het water te gaan. Nee, geen haaien maar volgens het bord waren er tyfoonbig waves.... (ze zijn zeker nooit in Zandvoort geweest).
Dan maar lekker ontbijt van stoombroodjes in de schaduw en koele zeewind. Boekje lezen en genieten van een prachtig uitzicht op zee, baai met goudgeel strand, bergen, dorpje en pagodes.

Maandag 9 augustus.

Vandaag sightseeing op het eiland. 5 min. rijden met de bus naar een prachtig park met mooie uitzichten. Eerst een kletterende regenbui maar een vriendelijke mijnheer met een eigen gebouwtje en bureau (de directeur?)nodigt ons meteen uit voor lekkere thee en meloen. Als de zon weer gaat schijnen gaan we verder totdat we weer kletsnat zijn maar nu van het zweet.
Vervolgens genieten van een leuk vechtpatijtje op het strand, kopje thee erbij, verrekijker paraat, het is net rugby.
Weer lekker gegeten (geen vis) en daarna met handen en voeten kletsen met onze gastvrouw en gastheer en familie die allemaal zo plat als een dubbeltje praatten maar de pinda's en meloen verstond ik wel.

Dinsdag 10 augustus.

Met de boot naar Zhoushan en vervolgens met de boot naar Putuo Shan met de nodige wachttijd. Later in de middag de nachtboot naar Shanghai. Met hut om te slapen want we zijn 12 uur onder de pannen en we willen wel graag onder zeil. Om 06.00 komen we in Shanghai aan na een stormachtige nacht die Sonja op de rand van zeeziekte bracht.
Wat doe je om 6 uur in de morgen in een stad als Shanghai? Precies, net als duizenden andere Chinezen in de dichtstbijzijnde metro stappen. De bagage bij het al geboekte hotel stallen.Ik zoek een kapper om mijn haren te laten wassen en 3 cm. korter te laten knippen en Sonja laat zich manicuren, pedicuren en beschilderen.
Het is hier weer ouderwets bloedheet dus even snel naar het internetcafe en dan naar de koelte van de kamer. Voorbereiding van onszelf en onze bagage op de laatste nacht in China en onze terugreis.

Sonja en Ab