3 december, Jinghong, China - Reisverslag uit Jinghong, China van Sonja - WaarBenJij.nu 3 december, Jinghong, China - Reisverslag uit Jinghong, China van Sonja - WaarBenJij.nu

3 december, Jinghong, China

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

06 December 2015 | China, Jinghong

3 december

Handtekening van een leraar, dat wil je!

Vandaag eerst een les spreekvaardigheid gegeven aan een klas van 56! Daarvan was ik op de hoogte, dus voorbereid. Een rits van 7 collega's achterin de klas, dat was een verrassing. Met fototoestellen en camera's gewapend....oeps. De leerlingen vonden het prachtig en waren met een klein handklapje muisstil. Nou zou ik dat ook doen met zoveel leraren in de les. Wel even wennen dat ze bijna alles herhalen wat de leraar zegt. Nou snap ik de taxichauffeur van maandag ook......!

Nadat de les was afgelopen, begon het grote touwtrekken. Bij die collega moest ik schrijfvaardigheid komen doen, bij een ander uitspraak en, o ja, of ik de net in het leven geroepen English Corner niet wilde vergeten! OK! Laat maar gebeuren! De leerlingen vinden het allemaal prachtig. Nog nooit een buutelander op school gezien, en sowieso geen leraar van boven de 1.70 meter, dus lachen ze zich krom en willen ze allemaal, na de les, m'n naam op hun boek. Dat is toch wel heel bijzonder. Ik zou zeggen, heb je niet al teveel zelfvertrouwen, ga in China lesgeven! Maakt niet uit wat je doet, je bent sowieso leuk!

De school zelf: ruim gebouw, schoonmaak wordt door leerlingen gedaan, dus daarbij is onze school dan echt spic and span! Grote lokalen, geen computers voor leerlingen, een hele computer voor alle leraren, wel aardig wat smartboards, maar dan met een krijtbord ernaast! Lange, gehorige gangen, luidsprekers tussen de lessen door en natuurlijk ook voor de ochtendgymnastiek met 1800 man op twee pleinen. Toiletten zijn betegelde geulen met afscheidingswandjes, maar geen deuren. Waar ze zich bevinden, dat hoef je nooit te vragen.....volg je neus!