7 december, Jinghong, China - Reisverslag uit Jinghong, China van Sonja - WaarBenJij.nu 7 december, Jinghong, China - Reisverslag uit Jinghong, China van Sonja - WaarBenJij.nu

7 december, Jinghong, China

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

07 December 2015 | China, Jinghong

7 december

Vandaag "Sports Meeting!" in plaats van les. Afgelopen vrijdag zou er geoefend worden en dan vandaag lesgegeven, maar het regende toen, dus is het verplaatst. De " meeting" begon vanmorgen met marcheren en veel vlaggewapper en helse muziek uit de luidsprekers. Heel bijzonder! Alle leraren op het bordes. We waren net een grote koninklijke familie. De kinderen kwamen langs gemarcheerd als echte soldaten. Beetje eng, maar wel grappig om te zien en het hoort er nou eenmaal bij hier. Na een klein uur was het gedaan en mocht iedereen weer gaan. Lange rustpauze tot drie uur. Ja, rusten daar weten ze hier van!

Op mijn Jinghong fiets naar de stad voor nieuwe sportschoenen. Door een misstap met mijn Kunmingfiets was er een gaatje gekomen in mijn oude en dat staat niet zo netjes. Keurige nieuwe stappers gekocht voor 30 euries. Nog mooi ook! Wel volledig kunststof zo te voelen, dus ik ben benieuwd!

Vanmiddag weer verder met de sportweek. Eigenlijk zijn het allemaal parades of dansen. Iedereen doet mee en ook jongens dansen dat het een lieve lust is, desnoods met cheerleader frutsels aan hun handen. Maakt niet uit! Kunnen die van ons nog een paar pasjes van leren! Verder erg gezellig. Kinderen mee naar school en de leerlingen helemaal uitgelaten. De stemming zat erin! De oranje groep won! Dat had ik ze vooraf al verteld, omdat het de kleur van ons land is en blijkbaar hebben ze dat geloofd!

Na het spektakel volgde het volgende.....een etentje in een heel nepdorp met Daitempel, gebouwen in Daistijl en Daiprodukten. Moet je weten dat 40% van de mensen hier Dai is en ze niet eens les mogen krijgen in hun eigen taal, maar voor het toerisme bouwt de overheid zelfs een megatempel na (of laat het doen door een of andere veel te rijke magnaat)! Als het maar geld oplevert! En dat doet het ook! Busladingen vol worden hier gedropt en eten en kopen hier massaal. Weer een geslaagd project! Maar, het eten smaakt erg lekker en het gezelschap is vrolijk en fijn, dus ik klaag verder niet!