18 -19 december, op weg naar Laos - Reisverslag uit Houay Khai, Laos van Sonja - WaarBenJij.nu 18 -19 december, op weg naar Laos - Reisverslag uit Houay Khai, Laos van Sonja - WaarBenJij.nu

18 -19 december, op weg naar Laos

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

20 December 2015 | Laos, Houay Khai

18 en 19 december

Op reis naar Laos. Eerst de bus van Jinghong naar Luang Namtha. Een niet al te grote, niet al te luxe en niet al te beste bus. Maar goed, iets anders was er niet. Meteen al kennis gemaakt met een Franse jongen die al bijna en half jaar op reis is en voorlopig nog ff doorgaat. Hij geeft bijna geen geld uit en kampeert als het moet in een stadspark. Bijzonder mens!

In de bus is het gezellig. Twee Chinezen die graag Engels spreken en een Chinees sprekende Amerikaan met z'n vriendin.

Bijna een ongeluk als de remmen van de bus het begeven. Gelukkig is de chauffeur goed bij de pinken en stuurt e bus op tijd de vluchtstrook op. Net op tijd! Even sleutelen, even testen en we gaan weer. Het is wel wat stil in de bus.

Bij de grens weinig gedoe. Geen steekpenningen hoeven te geven en dat valt erg mee. Nog een uur naar Luang Namtha. Klein stadje met veel buitenlanders die in het oerwoud gaan wandelen. Ik niet! Het regent en is zelfs koud!! Bah! Kennis gemaakt met nog twee busgenoten en samen spreken we af voor het avondeten. Gezellige mix van een net getrouwd Zweeds homostel, een Amerikaan die z'n vriendin 3 maanden per jaar kan zien, een idiote Fransman en een, overigens volledig normale, Nederlandse. We hebben het errug gezellig!

De volgende dag ontbeten en naar de bus. Uitgezwaaid door de Zweden en Fransman. Grappig! 5 uren hobbelen in een nog slechtere bus maar met goeie remmen. Vpkgedtpued tot het middenpad toe. Iedereen deelt alles met elkaar. Leuk! Heuvel op en af. Laotiaanse dorpjes, huizen van gevlochten bamboe met strodak op poten of stenen huizen met versierselen rond de ramen. Veel bos, weinig mensen. Groot verschil in welvaart met China. Het is zaterdag, maar niemand doet ook iets. Iedereen zit bij een vuurtje te kletsen of van zich af te kijken. Koeien, kippen, varkens, alles loopt vrij rond, ook over de weg helaas. Goed uitkijken hier dus, maar de chauffeur kent de hobbe k s, de gaten en blijkbaar ook de koeien.

Aangekomen in Huayxai. Te laat voor een kaartje voor de boot. Komt morgen dan wel. Goed hotel met terras aan de Mekong voor een lekkere hap. Fijn!

Verzonden vanaf mijn Samsung-apparaat