23 december, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sonja - WaarBenJij.nu 23 december, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sonja - WaarBenJij.nu

23 december, Laos

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

23 December 2015 | Laos, Luang Prabang

23 december

Ik heb maar kort in Luang Prabang, dus vandaag een hoop gedaan. Vanmorgen heel vroeg op voor de bedeltocht van de monniken. Jammer dat veel toeristen niet door hebben dat het een religieus gebeuren is. Sommigen doen zich voor als buddhist en delen eten uit, anderen verdringen zich voor de monniken met hun camera's. Volledig verblind leggen de monniken de eerste honderd meter af. Daarna vertrekken de hordes en kunnen ze in een kleinere straat het eten ontvangen van echte gelovige mensen, meest oudere dames, die hen elk een handje kleefrijst geven. Sommige monniken geven het snoep en de chips van de toeristen aan de dames terug. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte!

Eerst een fiets gehuurd, geld gewisseld en naar de office de toerisme geweest voor een dure plattegrond. Het is hier in het stadje mooi, maar super toeristisch en overprijsd. Zeker ook bijzonder met alle tempels, maar met zoveel buitenlanders is het wat teveel van het goede. Het voormalig paleis en het grote tempelcomplex zijn redelijk rustig en mooi, alhoewel het paleis een beetje klein is uitgevallen. Maar goed, de mensen zijn hier niet zo groot, dus dan is het in verhouding misschien oké.

Om vijf uur gemeld bij Big Brother Mouse voor bijles Engels. Meteen bij de deur word ik al getackeld door een 15 jarige. Aan de tafel achterin zitten nog minstens 12 anderen, meest jongens. Gelukkig druppelen er ook steeds meer vrijwilligers binnen, dus bijna iedereen gaat aan de praat. Al gauw komen er nog twee jongens bij en praten we met z'n vieren verder over hun school, toekomstplannen en familie. Grappig om te doen!

Met een enge bamboebrug de rivier over naar een leuk restaurant en heerlijk eten.