Shanghai, Hangzhou, Chongqing, de boot op - Reisverslag uit Chongqing, China van Sonja - WaarBenJij.nu Shanghai, Hangzhou, Chongqing, de boot op - Reisverslag uit Chongqing, China van Sonja - WaarBenJij.nu

Shanghai, Hangzhou, Chongqing, de boot op

Door: Sonja en Bo

Blijf op de hoogte en volg Sonja

29 Juli 2010 | China, Chongqing

Zaterdag 24 juli - Shanghai
Met Bo naar de stad waar we People's Park met de huwelijksmarkt hebben bewonderd. Opgetogen vertelt een vader ons dat hij ieder weekend hier zijn dochter te koop zet. Leuk zeg! Maar, hij is zeker niet alleen. Rijen dik, de meesten met maten en soms fotoreportages erbij. Op deze markt kun je echt op de kleintjes letten (heel flauw grapje!).
Verder het grote plein bezocht, maar veel te heet om lang te blijven. We worden regelmatig aangesproken voor een babbeltje Engels, maar soms is het ook daarvoor te heet.

Zondag 25 juli - Hangzhou
Met de trein naar Hangzhou. Naar een jeugdherberg (ja, ook wij zijn daar welkom!). Toeristisch rondje rond het meer gereden met een verlengde golfkar met blije Chinezen. Geslenterd en gegeten.

Maandag 26 juli - Chongqing
Met het vliegtuig naar Chongqing. Vlucht is weer perfect geregeld door Tang en ook de bootreis. We hebben afgesproken met een vriend van Tang bij een hotel. Hij brengt ons bij het kabeltreintje naar de boot, waar we nog heeeel lang moeten wachten. Nou ja, vooruit maar!

Dan aan boord: ingecheckt en naar onze hut. Onze hut vergt enige verduidelijking: Een hondenhok, met bijpassende geur (natte hond), als je het bed verschuift, zie je een arsenaal aan verloren etensresten, stofwolken, achtergebleven sloffen en meer ondefinieerbaar spul. Dit is een echte Chinese boot en daar hadden we om gevraagd. Verder passen we in het bed, doet de airco het prima en hebben we een eigen badkamer, dus waar zeuren we over! Later krijgen we ook nog drie tandenborstels, twee zeepjes, een rolletje wc-papier en twee handdoeken ter grootte van een boerenzakdoek erbij. Het kan niet op!

Om de hoek zit het voordek waar je alleen met een speciale pas om je nek heen mag (kost 60 Yuan, maar dan heb je ook uitzicht en gratis thee). Dachten we de enige langneuzen te zijn, maar er bleken er nog een paar te huizen, drie echte rugzakkers welteverstaan.

Het restaurant is helemaal beneden en stinkt naar de stookolie. Het eten is echter prima, dus nemen we de lucht op de koop toe. Is weer eens wat anders dan natte hond!

Zowel 's morgens als 's avonds komt een speciaal meisje ons waarschuwen hoe laat de excursies zijn en hoe laat we weer terug moeten zijn. Verder komen de poetsmevrouwen onbehoorlijk vroeg de bakjes verwisselen, de pot poetsen (indien nodig) en de vloerbedekking bezemen. Stofzuigen? Huh?! Daar doen we hier niet aan.

's Avonds heerlijk op het voordek gezeten en de zonsondergang aanschouwt. De omgeving wordt steeds mooier. Geen fabrieken en grote steden meer, maar lapjes land tussen de heuvels.

Sonja

Dinsdag 27 juli,

HET ZEEMANSLEVEN.

Ja ja, beste mensen, ik kom er niet onderuit, ook ik moet een bijdrage leveren aan onze reisverslagen vanuit het mooie China.

Het begint op de boot doorgaans om 06.00 uur met een omroepster en vrolijke marsmuziek, die ons energiek uit de veren springen doet. Dan een kwariertje later een Chinees aan de deur die ons uitnodigt voor de excursie, die ons door Lonely Plsnet afgeraden wordt. Rustig aan dus! Mooi niet: 07.00 uur komt een Chinees het emmertje met gebruikt w.c. papier halen. Anders raakt de w.c. verstopt, Sonja doet daaraan mee, ik niet, ik spoel wel een keer extra door, 07.15 komt dezelfde Chinees het emmertje weer terugbrengen. Toch maar even de wal op (50m. hoger) om wat te ontbijten want op de boot moet je daarvoor al om 06.30 in de eetzaal zijn. Sonja eet dumplings maar ik waag me niet aan eten van de straat. Daarna lekker op het voordek van de boot (achterdek is rook en olie die door de wind neerslaat op alles en iedereen). Boekje, koffie en thee, wat wil je nog meer?
Sonja omschreef onze prachtige, 6 verdiepingen tellende boot als varend hondehok, nou ja.. Overigens, er waren nog meer dieren van de boederij: Sonja zag al snel een heel dik varken, even later gevolgd door een al even dikke koe en in de loop van de middag een volgegeten schaap.
Deze dieren lieten zichzelf al rugzwemmend uit, op de Jangtse. Op het moment dat wij ze zagen rustten ze even uit en lieten zich bewegingsloos op de stroom meevoeren die op dat moment meanderde door het prachtige berglandschap maar even later zich ontpopte als een woeste stroom met vele draaikolken op die plaatsen waar hij wat smaller was.
Overigens wordt deze rivier beschreven als het grootste riool ter wereld: 40 steden en ruim 400 bedrijven lozen ongezuiverd afvalwater in deze rivier om van de chemicalieen maar niet te spreken....Hij drijft ook vol met van-alles-en-nogwat, je wilt niet weten wat er op de bodem ligt. Het water ziet er bruin uit maar dat komt van de kleur van de aarde en hij ruikt nergens naar. Volgens mij valt het wel mee......Anders zouden dat varken, die koe en dat schaap er toch ook niet in rugzwemmen?

Aan het einde van de middag hebben we meegedaan met een excursie naar een hele oude houten pagode.Het was warm, dus maar een ijsje gekocht. Mevrouw vraagt teveel. Ik wil niet meer geven dan de helft en wil mijn schouders ophalen en al weglopen, komt ze ons toch nog achterna en doet het voor de helft maar krijgt dan gelijk van andere Chinese op haar kop dat ze buitenlanders niet moet proberen af te zetten maar gelijk moet behandelen. Vrolijk lachend zijn we in de heerlijke warmte van 35* naar de boot gelopen. Voordek, koffie, thee, ach het begint al een ritueel te worden.
De excursie van 22.30 naar een toeristendorpje laten we maar aan onze neus voorbijgaan

Woensdag 28 juli.

Hetzelfde ochtendritueel dreigde, we zijn dit ontvlucht en hebben een goed ontbijt op de wal gevonden terwijl de andere bootgasten met een vage excusie bezig waren en 'smorgens om 06.00 uur al gegeten hadden.Overigens is het avond- en middageten uitstekend aan boord. Kwaliteit is goed en de kosten laag. Dat past ons Nederlanders.
Om 15.00 uur de mooiste exzcursie: The Three Gorges. Dat willen we niet missen, daar kwamen we voor. Overgestapt op een kleinere boot werden we door de mooiste kloven van de Jangtse gevoerd. Heel smal, schoon water, kleine dorpjes, vissers en ver weg van al de Chinese betonbouw. Daarna overgestapt in nog een kleiner bootje omdat het nog nauwer werd. Beetje toeristenvermaak maar wel mooi.
'sAvonds weer op het voordek met? ...ja je raadt het al, we worden echt bejaard.
Klop, klop, weer een Chinees. Of we morgenochtend maar om 07.30 klaar willen staan met onze koffer om de boor te verlaten. Welterusten!!!

Donderdag 29 juli.

We staan klaar om 07.30. Dag gele rivier, het was heel apart op zo'n Chinese toeristenboot waar we klem staan met ons hoofd tegen het plafond en de voeten op de vloer. Vele malen ons heufd gestoten hebben en als buinlandse VIP's behandeld werden.
Met de bus naar Ychang, dan met de taxi naar het station. Voor een bus gestrikt naar het station in Wuhan. Daar aangekomen kaartjes gekocht voor de treinreis van morgen naar Jiujiang. Hotel uit Lonely Planet voor maar 18,00 Euro, incl. airco en internet op de kamer. Toen naar de kapper om onze haren te laten wassen, paar goedkope t-shirts gekocht voor mij, eten en slapen want morgen wordt de reis weer voorgezet op bezoek bij het Chinese platteland.

Welterusten!

Ab

• 31 Juli 2010 - 10:39

Ma Moeder Mams:

Zo ik ben ook weer even thuis prachtige reis gehad geweldig eten en drinken mooie excursies en een pracht boot was geen hondenhok.Jullie beleven ook weer heel wat nou geniet er maar lekker van. groetjes en kus van mams Verbruggen

• 31 Juli 2010 - 20:32

Ncoline:

Hallo daar en ja ook ik ben net terug van vakantie aan de Dordogne, maar 130 km van hier maar super mooi en enorm genoten en jawel een heeeeeeeeele week weggeweest. Franck kwam dinsdag ervoor thuis en zei we gaan op vakantie. Ik zeg wanneer en hoelang? Vrijdag a.s. en een week. Bon!!! Heb verder niets meer gezegd en heb alles klaar gemaakt om te vertrekken met ons ouwe lel. Is super sleurhutje, degelijk duits merk. Amélie heeft leren fietsen, we hebben over de 200 foto's geschoten. Echt mooie omgeving. Vandaag met 35 graden moeite met werken. Franck ligt geheel plat met enorme hoofdpijn en het wil niet weg. Ik denk toch migraine achtig net als zijn moeder. Verder Sharon is in CH en meldt zich niet. Sinds 3 weken alleen gehoord dat ze er is en dat is het! Ze komt 6 of 7 thuis en ma komt 10 aug. Veel plezier jullie en bestel voor mij ook een leren jas op maat! Dikke kus van ons allen. Nic

• 31 Juli 2010 - 22:55

Hemert:

Hoi Sonja en Bo, ik heb heerlijk liggen luisteren naar het verhaal wat Syl voorlas, wat een avontuur in het land van de Reizende Son(ja) met haar trouwe compaan Bo. Wij hebben autoboulevards en zij hebben vrouwenboulevards waar vaders hun dochter ter occasion stellen? Zitten er ook opties aan of bij? Ik zie jullie al helemaal gaan door de Chinese landerijen als Donci Chotte dela Mancha met trouwe compaan Sancho. Sonja bovenop de rug van een zojuist aangeschafte chinese dochter in harnas van vers gemaakte kleding en scherp gelakte nagels met Bo ernaast met wandelstok vechtend tegen de op oliegestookte toko's waarna ze uitgeput te rusten gaan in een op maat gemaakt hondenhok waar je van de vloer kunt eten en je slippers met vers gekweekte paddestoelen klaarstaan om de volgende dag op een boot te genieten terwijl de sumovarkens en schapen voor wat vertier zorgen. Wij missen in ieder geval heel veel..Zoen en tot gauw...X O ja, die mongool op de motor is gespot, kom maar eens kijken naar mijn buurman...Pffffff