In de Gele Bergen - Reisverslag uit Peking, China van Sonja - WaarBenJij.nu In de Gele Bergen - Reisverslag uit Peking, China van Sonja - WaarBenJij.nu

In de Gele Bergen

Door: Sonja en Bo

Blijf op de hoogte en volg Sonja

05 Augustus 2010 | China, Peking

Van Tunxi eerst de wandschildering van twee russen bekeken die we de avond ervoor ontmoet hebben. In de jeugdherberg mogen mensen op de muren schilderingen maken. Mooie matrushka's (made in China!!).

Met de bus naar de noordkant van de bergen, want aan de zuidkant zit De noordelijke plaats heet Taiping en er komt geen sterveling, tenminste niet van over de grens en ook geen toeristen. Een hotel gezocht. Eerst een hele goedkope gevonden, maar helaas mag die niet verhuurd worden aan westerlingen. Dan maar door naar een ander. Ook goed en niet te duur.

De volgende dag met een busje naar de entree van de Gele Bergen. Als je maar enigszins in de buurt van een toeristenattractie komt, weten ze hier dik geld te vragen. Je snapt niet dat menig Chinees toch de 30 euro entree en dan nog de kabelbaan van 20 euro kunnen betalen. Eerst lijkt het alsof er ook niet veel zijn, maar na een uur klauteren, zien we op een andere bergtop hele kuddes staan, vergezeld van hun eigen omroepmiepen. Een Chinese mevrouw vraagt zich dan ook bezorgd af waar de rest van onze groep is en of de kinderen dan op z’n minst wel in China zijn. Nee mevrouw, we zijn met z’n tweeen en de kinderen zitten verspreid over de wereld op dit moment.

De bergen zijn absoluut bijzonder. Zulke creaties hebben we nog nooit gezien. Eerst de meest angstaanjagende kabelbaan die je je voor kunt stellen en dan hele steile pieken en enorme dalen. Wiebelende rotsen, zo lijkt het tenminste, overal begroeid met platte dennen. Echt het Chinese plaatje uit de boeken. Daarbij is het redelijk koel en dat is helemaal meegenomen. Enige verfrissing is zeer welkom na alle hitte van de afgelopen tijd.

De volgende dag met de bus terug naar Hangzhou. Vijf uur lang hobbelen, wachten, weer hobbelen. Maar ........... wel in de airco, dus het is te doen. Buiten is het 37 graden, dus we zijn graag binnen.

In Hangzhou een goed hotel gevonden. Bo laat de haartjes weer even vakkundig wassen en wordt getrakteerd op een massagebehandeling die doorgaat tot aan de vingertoppen. Heel goed voor de doorbloeding van de haarwortels blijkbaar.

Vandaag relaxen en genieten van de hitte. Nu 38 graden.Puf, hijg, puf.
half China al.

• 06 Augustus 2010 - 18:07

Fam. Mercy:

Ha Ab en Sonja,

Mooie foto's op de site.
    Die ene handkar was zeker volgeladen met bijenkasten ;-)
    Wel erg warm zo te lezen.
    Veel plezier nog!

Tot in Nederland en groetjes van Ronald, Claudia, Thijs en Inge.

• 08 Augustus 2010 - 19:40

Arjan En Bep:

Hoi Ab en Sonja,
    Wat een heerlijk reisverhaal uit China! Geen last van de overvloed aan regen dus.Valt op dat de hoofdkleur geel is;benieuwd naar jullie teint....
    Geniet er nog even van!

Groetjes uit het Groene Hart. A&B

• 09 Augustus 2010 - 11:59

Janine:

Ha blanke reuzen!

Mooie plaatjes en verhalen!

Geniet nog even van jullie laatste dagen want in NL moet je zelf weer je haren wassen. Bovendien kan ik uit ervaring vertellen dat er in de tussentijd niets is veranderd in NL, alles stond er nog toen wij terug kwamen. (en dat was best lekker na een zeer chaotisch India)

Groetjes -voor de verandering- van achter mijn bureau vandaan,

Janine